کد مطلب:284738 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:281

شناخت امام عصر
در مكتب اهل بیت علیهم السلام قطعی است كه زمین هیچ گاه از حجت و پیشوای الهی خالی نبوده و نخواهد بود و مردم هر عصر وظیفه دارند كه پس از معرفی آن حجت از سوی خداوند سبحان، او را بشناسد و به انكارش نپردازند. عثمان بن سعید عمری كه مقام وكالت امامان هادی، عسكری و مهدی علیهم السلام را عهده دار بوده گوید: من نزد ابومحمد حسن بن علی علیهما السلام بودم كه از آن حضرت پرسیدند درباره حدیثی كه از پدرانش علیهم السلام نقل می كنند كه زمین از حجت الهی تا روز رستاخیز خالی نماند و هر كه بمیرد و امام زمانش را



[ صفحه 10]



نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است. آن حضرت در پاسخ فرمود: این حق است چنانكه روز روشن حق است. به حضرتش گفتند: ای زاده رسول الله، حجت و امام پس از شما كیست؟ فرمود: ابنی محمد. هو الامام و الحجه بعدی. من مات و لم یعرفه، مات میته جاهلیه. [1] .

پسرم محمد باشد. او امام و حجت پس از من است. هر كه بمیرد و او را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است. به گواهی حضرت صادق علیه السلام، مرگ جاهلی همان مرگ در حال ضلالت و گمراهی است. [2] .

شناخت امام عصر علیه السلام از دو جنبه نسبی و حسبی اهمیت دارد. شیعه باید بداند كه نیای آن حضرت كیانند



[ صفحه 11]



و آن والاگهر از چه مقام و منصبی برخوردار است. به بركت این شناخت، مدعی راستگو و متمهدیان دروغین از هم جدا می شوند و هیچ وقت دلهای مردمان به شك و تردید نمی افتد. برای آشنایی با امام عصر علیه السلام احادیث بسیاری از زبان مبارك رسول خدا و امامان علیهم السلام صادر شده كه عالمان شیعی در كتابهایی مستقل به روایت آنها پرداخته اند. مانند: شیخ طوسی در كتاب الغیبه، و شیخ نعمانی در كتاب الغیبه، و شیخ صدوق در كمال الدین. صدر الاسلام همدانی گوید: در این عصر و زمان بر آحاد و افراد مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات واجب است كه هر یك چند مجلدی از این نوع كتب عربی و فارسی در خانه خود داشته باشند. و همیشه به مطالعه و مذاكره آن بپرازند. [3] .



[ صفحه 12]




[1] كمال الدين 409:2، كفايه الاثر:292.

[2] الكافي 376:1.

[3] تكاليف الانام:269.